22.03.2023 Zasedání zastupitelstva
Schválení ověřovatelů zápisu:
Navrženi: Michal Kroupa, Jiří Hladík
Protinávrh zastupitelů Společně pro Hrdlořezy: Martin Dobeš, Jana Vlasáková
Zvolení ověřovatelé zápisu: Michal Kroupa, Jiří Hladík
Schválení programu jednání: schváleno
Schválení zápisu z minulého zasedání: schváleno
Zápis opět nebyl součástí předem zaslaných podkladů zastupitelům, proto se zastupitelé Společně pro Hrdlořezy 1x zdrželi hlasování a 3x hlasovali proti.
Schválení zprávy o činnosti od minulého zasedání: schváleno
Byly realizovány napřímo tyto zakázky malého rozsahu, o kterých rozhodl starosta obce samostatně na základě platné směrnice č.2/2O22:
- Oprava přístřešku pro kontejnery na tříděný odpad včetně zámkové dlažby na Předním Dole za cenu 27 931,- Kč bez DPH
- Zpracování dokumentace BOZP a PO v elektronické i tištěné verzi, vedení, správa a aktualizace dokumentace BOZP a PO, povinné prověrky BOZP včetně poradenství, revize elektrospotřebičů revize elektroinstalace v budovách obce, revize nouzového osvětlení v budovách obce za cenu 14 200 Kč bez DPH
- Položení zámkové dlažby pod kontejnery na tříděný odpad na stanovišti u Obecního úřadu za cenu 48 000,- Kč bez DPH
Realizována výměna LED světel v budovách mateřské školy, domu služeb a hasičské zbrojnice za cenu 61 860,- Kč bez DPH.
Zprovozněn systém Munipolis/Mobilní Rozhlas na webových stránkách obce
Zahájeno výběrové řízení na projekt instalace fotovoltaické elektrárny v budově Obecního úřadu a Mateřské školy.
Zahájeno výběrového řízení na projekt Obnova části místní komunikace vč. zatrubnění a odvodnění, s vybudováním parkovacích zálivů na návsi.
Vystavena objednávka na odborný posudek a arboristické práce na lípu na zahradě MŠ a lípy u kapličky - kácení a sesazovací řez, cena 26 000 Kč bez DPH.
Podány informace v rámci úvěrové smlouvy KB MB za rok 2022.
Získáno rozhodnutí k stavebnímu záměru Optimalizace úrovňové křižovatky včetně úpravy povrchu v části Přední Důl.
Provedeno Rozpočtové opatření č.2/2023.
Jana Vlasáková požádala o doplnění dodavatelů u realizovaných akcí uvedených ve zprávě starosty.
Starosta obce odpověděl: V případě zámkové dlažby Přední Důl - dodavatel Martin Kronus, u Obecního úřadu dodavatel Josef Bubeníček.
Martin Dobeš požádal o doplnění dodavatelů u realizovaných akcí (revize, kácení stromů) uvedených ve zprávě starosty.
Starosta obce odpověděl: Revize – pražský dodavatel CRDT společnost, stromy Treeclimbers s.r.o.
Roman Hanus se zeptal na rozpočtovou změnu č.2, kterou máme k informaci, je tam zavedená položka Úhrada sankcí jiným rozpočtům, co bylo porušeno, že musí obec platit sankce?
Starosta obce odpověděl: Byla tam pozdě zaslaná sociálka.
Roman Hanus podal návrh na doplnění zprávy o neodeslání dotační žádosti na dovybavení zásahové jednotky obce z Rozpočtu Středočeského kraje – z Fondu podpory dobrovolných hasičů a složek IZS. Zpracovaný návrh zaslal velitel zásahové jednotky obce Martin Dobeš starostovi obce Petru Hejlovi dne 21.1.2023. Uzavírka pro podání byla 26.1.2023.
Roman Hanus se zeptal: Jaké dotační výzvy v uplynulém období přišly na obec, kterých se obec může zúčastnit – k jakým dotačním titulům?
Starosta obce opověděl: Nevím, nepamatuju se.
Roman Hanus se zeptal: Jaké nové smlouvy obec uzavřela?
Starosta obce opověděl: Nevím, prověřím, nepamatuju se.
Schválení inventarizace majetku obce za rok 2022: schváleno
Martin Dobeš upozornil na chybu ve zprávě, je tam uveden rok 2019. Předseda inventarizační komise Jiří Hladík zprávu přečetl.
Roman Hanus vznesl dotaz, zda obec nemá ve Sportovním areálu na Dole žádný majetek?
Místostarosta i starosta potvrdili, že má.
Roman Hanus se zeptal, proč nebyl předmětem fyzické inventury, dle předložené inventarizační zprávy?
Starosta obce: Inventura ve sportovním areálu proběhla.
Schválení rozpočtového opatření 3/2023: schváleno
Schválení vyřazení malotraktoru VARI z majetku obce: schváleno
Martin Dobeš se zeptal, co s ním bude teď?
Místostarosta: Bude nabídnut na náhradní díly, ve čtvrtletníku bude zveřejněno.
Schválení prodeje pozemku par.č.1246/29 (140 m2): schváleno
Cena 100 Kč za m2, žadatel hradí právní služby a vklad do katastru nemovitostí.
Schválení záměru prodeje části pozemku odděleného z par.č.86/14 (cca 140 m2): původní záměr žadatele nebyl schválen, bude řešeno místním jednáním, nový návrh usnesení:
Obec Hrdlořezy schvaluje záměr prodeje části pozemku, odděleného z par.č. 86/14, přesný rozsah výměry prodeje pozemku bude proveden geodetem za účasti zástupce obce, který výměru odsouhlasí. Bude poté předložen návrh zastupitelstvu obce ke schválení.
Žadatel má na části pozemku odpadní jímku a je tam naprojektována kanalizační přípojka.
Schválení dodatku č. 13 s firmou OSVIT Servis s.r.o. zajištění správy, údržby a opravy veřejného osvětlení: schváleno
Starosta obce: V obci je 168 svítidel, z toho 160 jsou LED, zbytek jsou výbojky, které budou také nahrazeny. Doposud obec platila za údržbu svítícího bodu 3,80 Kč bez DPH (a to včetně provedení LED, a svítidel v záruce).
Dodatkem č. 13 s firmou OSVIT se dle předloženého návrhu mění:
- Prodloužení platnosti smlouvy do 31.12.2025
- Cena za paušál bude upravována pro běžný rok dle oficiálně vyhlášené míry inflace za předchozí rok, přesáhne-li její výše 10%
- Za běžnou údržbu jednoho LED světelného bodu za jeden den činí cena 2 Kč bez DPH za jeden den údržby v rozsahu 168 světelných bodů
- Cena za běžnou údržbu za jeden kalendářní rok činí: 2 Kč x 168 ks x 365 dní = 122 640 Kč bez DPH (včetně DPH 148 394 Kč)
- Cena za běžnou údržbu za jeden kalendářní měsíc je 12 366,20 Kč (včetně DPH)
- Dodatek nabývá platnosti 1.4.2023.
Lukáš Bubeníček: Proč obec nepřejde z paušální platby, která je pro obec nevýhodná? A neplatí se za skutečně odvedené výkony? Velká část LED svítidel je v záruce. Platíme za něco, co nevyužíváme.
Starosta obce: Pane Bubeníčku, měl jste možnost seznámit s celou smlouvou. Ve smlouvě jsou zachované body jako jsou: pojištění, všechny havárie, všechny kabeláže, které se musí zkontrolovat, upevnění rozvodů v lampách a další. Máte pravdu – LED svítidla jsou bezúdržbové. Proto jsou tam teď 2 koruny (bez DPH) na 1 lampu. Když nebude paušální smlouva, tak se může stát, že během poruchy nikdo nepřijede.
Paní E. Bezděková: Od toho je právě ta paušální smlouva, dle článku 3 nebo 4 smlouvy (kde je vyjmenováno všechno co do smlouvy spadá), 12 000 za všechno je výhodné. Teď nezaplatíš nic navíc.
Pan Bubeníček, smlouvu jsem dostal dneska na půl hodiny, o zaslání smlouvy jsem žádal předem.
E. Bezděková: Roman Hanus žádal o smlouvu podle zákona 106, tak ti to možná mohl dát.
Roman Hanus: Ano, o smlouvy jsem žádal podle zákona 106, tuhle smlouvu jsem vůbec neviděl – už jsem byl kvůli tomu dvakrát na úřadě.
Z. Bezděková: Smlouva je platná od roku 2003.
Starosta: Smlouva na úřadě nebyla, měl jsem ji vždy u sebe, právě kvůli dodatku č. 13.
Občan se ptá starosty: Je problém poslat zastupitelům smlouvu?
Starosta obce: Já na úřadě nemám takový aparát, abych tady krmil scan.
Starosta obce: „Já vám tedy přečtu, co je předmětem smlouvy“
- Správa a údržba veřejného osvětlení, které je v majetku obce
- Zabezpečování kvalitního rovnoměrného osvětlování veřejného prostranství
- Zlepšovat technický stav a optimalizování nákladů
- Rozsah smlouvy je 144 svítících bodů (dnes máme 168)
Osvit provádí – běžné opravy, výměny zařízení nebo jejich nefunkční části, pravidelné opravy z hlediska zabezpečení provozuschopného stavu, zajišťuje bezpečnost provozu, pravidelné čištění, nátěry, ořez větví a křovin, průběžnou modernizaci zařízení s využitím nových poznatků technologií, odstraňování nedostatků způsobených dopravou, vandalismem, povětrností, živelnými pohromami, pravidelné prohlídky a revize, pravidelné prohlídky funkce zařízení, převezme do nájmu a zahrnout do oprav zařízení, které převezme obec do svého majetku, vyřizovat škodní události s pojišťovnou, zajišťovat činnost vyplývající z povinnosti správců, vydávat stanoviska třetím osobám, za úhradu provádět vytyčování spravování pozemních sítí, účastnit se jednání o koncepci tvorby plánu údržby a rozvoje obce, nedovolovat vstup třetím osobám do pronajatého zařízení, vyřizovat reklamace občanů týkající se funkce, odstraňovat kabelové poruchy, hospodařit s demontovaným a použitým materiálem, zajistit odprodej případně likvidaci, provádět činnosti tak, aby byl minimálně omezen rozsah pohybu chodců a dopravy, vést přehled ke stavu každého čtvrtletí, mít uzavřeno pojištění odpovědnosti, za úhradu zajišťovat výstavbu a rekonstrukci zařízení spojenou s investiční činností obce v rámci úprav ulic, úpravy na nové požadavky.
Lukáš Bubeníček: Dělal jsem si průzkum, a v obcích mají všude platby za provedené činnosti.
Michal Kroupa: Úkolovou smlouva mají v Josefově Dole a mají s tím obrovský problém. Měli dříve smlouvu s Osvitem, platili za 65 světelných bodů 200 000 Kč ročně.
Dotaz Roman Hanus: Instalaci vánočního osvětlení v obci dělá firma v rámci této servisní smlouvy? I následné uskladnění prvků?
Odpověď starosty: Ano
Roman Hanus: Vždyť jsi to teď nečetl.
Odpověď starosty: To je součástí jiné smlouvy s Osvitem.
Dotaz Roman Hanus: Na Farářce se vyměňovala svítidla za LED, kdy skončí záruka?
Odpověď starosty: 11.4. jsem převzal předávací protokol – záruka platí 5 let
Otázka: Proč budeme platit za servis, když je to v záruce?
Odpověď starosty: Jedná se o 10 lamp.
Roman Hanus: Posílal jsem otázky k projednávání tohoto bodu, odpovědi jsem nedostal. Poslední odpověď byla, že odpovědi zazní na dnešním jednání. O kolik kWh za měsíc se snížila spotřeba elektrické energie veřejného osvětlení v obci po zainvestování 2 100 000 Kč?
Starosta obce:
Zadní Důl: v roce 2019: 5 641,7 kWh, v roce 2020: 2 829,4 kWh, 2021: 2 737,6 kWh: úspora 51,48 %
Přední Důl: v roce 2019:10 545 kWh, v roce 2020: 6 923 kWh, 2021: 6 748 kWh: úspora 36,01 %. Máme tedy 86 % úsporu na celý Důl.
Pan Kroupa: Takhle to nelze počítat, úspora je asi 45% nákladů.
Starosta: V roce 21 a 20 bylo vyměněno 44 ks v rámci servisní smlouvy. Měnilo se od Fišerů ke kapličce: byly tam 60 W a dávali se 40 W. Nahoře za kapličkou byly 40 W a dávalo se 25 W. Na silnici bylo 150 W a spadlo to na 70 W.
Kdy končí záruka na svítidla v jednotlivých etapách, které byly realizovány za 2 100 000 Kč? (Oblast Farářky, …)
Odpověď starosty: Záruka na svítidla je 5 let, bude postupně končit v roce 2025 a dále.
Kolik výjezdů měla firma k výměně nefunkčních výbojek v roce 2022, 2021, 2020, 2019? Kdo podepisuje přebírací protokoly po zásahu?
Odpověď starosty: Firma má výjezdy do obce každý měsíc, předávací protokoly podepisuju já.
Jaký je počet svítidel v obci s LED osvětlením? Jaký je počet svítidel v obci se starou výbojkou?
Odpověď: 146 ks s LED, 22 ks stará výbojka (Stodolní,…)
Schválení výsledku výběrového řízení na projekt Obnova části místní komunikace vč. zatrubnění a odvodnění, s vybudováním parkovacích zálivů na návsi: schváleno
Řízení organizovala paní ze Svazu měst a obcí:
Nabídky od dodavatelů: Stavby Hloušek s.r.o. 3 000 082 Kč bez DPH, Tes společnost s.r.o. Čáslav 2 887 428 Kč bez DPH, Colas CZ 2 667 926,56 Kč bez DPH, KG servis s.r.o. 3 155 515 Kč bez DPH, Ještědská stavební společnost 2 988 279,44 Kč bez DPH, Jizerskohorská stavební společnost 2 899 643 Kč bez DPH
Vítěz: firma COLAS CZ, 2 667 926, 56 Kč bez DPH, 3 228 191,14 Kč s DPH, nejnižší nabídka
Starosta: Jedná se o pokračování odkanalizování obce.
Místostarosta: Dnes je návsi otevřená vodoteč, ta bude zatrubněná, budou tam parkovací stání – u domu služeb je jich málo – to nestačí.
Schválení otevření velkokapacitního kontejneru pro objemný odpad občanů v dolní i horní části obce dne 6.5. a 13.5.: neschváleno
Návrh předložil Roman Hanus: Jednalo se o otevření obecního kontejneru pro odpad občanů obce ve sběrném místě Důl dne 6.5. 2023 od 10 do 14 hodin a v místě parkoviště u sportovního areálu obce dne 13.5. 2023 od 10 do 14 hodin.
Zdůvodnění návrhu: Jde o zajištění možnosti bezplatného odvozu objemného odpadu pro všechny občany obce. V minulých letech nebyla tato služba ze strany obce poskytována. Záměr je plně v souladu se systémem obecního odpadového hospodaření.
Místostarosta obce: V minulých letech byla kontejnerová stání v horní i dolní části obce, jakmile nebyly oplocené, tak nám tam cizí lidi i firmy vozily. Tak jsme se dohodli, že se zřídí sběrný dům na Dole – který již spoustu let ve čtvrtletníku vychází – kdy jsou kontejnery otevřeny v dopoledních i odpoledních hodinách a kde jsou zaměstnanci obce. Dále funguju na obci na zavolání – pokud mi někdo zavolá, že potřebuje něco odvést, tak mu otevřu. Některé věci vozím na svoje náklady do sběrného dvora k Pastelce. Funguje to velice dobře, celou dobu co to děláme, je to zamčené.
Roman Hanus: Návrh je napsaný tak, aby to to bylo otevřené jeden den, kontejner je uzamykatelný, můžeme se domluvit, že u kontejnerů budeme stát službu, abychom věděli, co a kdo tam dává a zároveň to hned roztřídili.
Místostarosta obce: Uzamykatelné to je. V minulosti se nám stalo, že nám uzamčení přestřihli. Co náhodou lidé nastrkají ke kontejnerům v obci, zaměstnanci obce odvážejí do velkokapacitního kontejneru.
Roman Hanus: Proč jste schvalovali vyhlášku, která říká:
„Svoz objemného odpadu je zajišťován 2x ročně jeho odebíráním na předem vyhlášených přechodných stanovištích přímo do zvláštních sběrných nádob k tomuto účelu určených. Informace o svozu jsou zveřejňovány na úřední desce, v místním tisku, v místním rozhlase, na internetu“
Takže tento můj návrh je v souladu s touto vyhláškou, kterou vy jste schválili, která je platná od 1.1. 2022.
Starosta obce: Ano, ve vyhlášce to takhle je. To je pravda. Dvakrát ročně se to vyhlašuje. A tato obecně závazná vyhláška se bude v nejbližší době měnit.
Kateřina Lukešová: Ne vždy, co je psáno, je realita.
Občan ze Stodolní. Již tu žiju 13 let, nemám vůbec žádný problém, systém mi vyhovuje, já bych ho neměnil, jedině bioodpad, ale to bude v dalším bodě. A to místo u pana Koška bych možná i zrušil.
Starosta přednesl protinávrh: Odpadové hospodářství bude fungovat stále stejně, dvakrát ročně bude otevřen kontejner pouze na Dole, a dále na zavolání.: schváleno
Schválení umístění kontejnerů na svoz bioodpadu od občanů v lokalitách: Drážky, náves, Přední Důl: neschváleno
Návrh předložil Roman Hanus: Umístěním jednoho bio kontejneru o objemu 1100 l do prostor sběrného místa v lokalitě Drážky, jednoho do prostor sběrného místa v lokalitě náves a jednoho do prostor sběrného místa v lokalitě Přední Důl v období od 1.dubna do 30.11. 2023.
Zdůvodnění návrhu: Pilotní projekt. Zajištění možnosti bezplatného odvozu bioodpadu pro všechny občany obce. Zároveň je navrženo takové umístění kontejnerů, aby je bylo možné využít i pro bioodpad ze sekání a udržování parku, hasičské plochy, zelené plochy na Dole.
V obci byla pro řadu občanů díky rozhodnutí minulého zastupitelstva zrušena možnost bezplatného vývozu bioodpadu. Snahou je zmapovat zájem občanů. Náklady na vývoz kontejnerů jsou již obsaženy v uzavřené smlouvě s firmou Compaq na rok 2023 a zahrnuty ve schváleném Rozpočtu obce na rok 2023.
Místostarosta: Občané mají k dispozici svoje kompostéry. Ti, kteří nemají kompostéry, tak mají bio popelnice. Velkokapacitní kontejnery fungují pro zaměstnance obce – každý týden jsou na Dole, tam je zaměstnanci naplněj. Ze sekání od potoka, ze strání. Když je toho hodně, tak vyjednávám s panem Hladíkem, aby se to vyvezlo na místo, kde on soustřeďuje hnůj. Já to tam pak musím odvést.
Starosta: Občané, kteří se přihlásili, mají kompostéry. Žádná bouda na ně to nebyla. Občané, kteří nabídku na kompostér nevyužili, tak mají možnost vyzvednout si známku na BIO.
Ti co mají kompostér, a nestačí jím to, si nyní mohou známku na BIO koupit.
Místostarosta: Já používám kompostér, jiní lidé si kompostéry ještě přikoupili.
Starosta: Když tam dáme kontejnery, tak mě budu lidé osočovat, že to tahle paní naplnila za hodinu a na mě nezbylo.
Starosta: Kompostér každý dostal zadarmo. Ano, zachováme svoz, ale svoz se bude dělat jenom těm, kteří si zakoupí známku anebo si nevzali kompostér.
Místostarosta: Je plno lidí, co mají bio popelnice, ale nevyužívají je. Obci kompostéry ještě zbyly, jsou pro občany v případě zájmu ještě zdarma k mání. Velké kontejnery na BIO používají pouze zaměstnanci obce. Třeba když ho necháme stát u paní učitelky, tak ta tam hned naháže půlku.
Z. Bezděková: Do kontejnerů lidé naházejí větve.
Občan: Kontejnery pak praskají, nezvedne je ani auto.
Termín dalšího zasedání: nebyl navržen, ani schválen – včas se dovíme. Po auditu.
Termín auditu starosta ani paní Z. Bezděková neznají.
Výběr z diskuse:
Občan ze Stodolní: Otázka ohledně vodoteče a stavu vozovky ve Stodolní ulici. Teď je to tragédie.
Starosta obce: 1. necháme zamést ulici, 2. vypsaly dotační tituly na komunikace, ale obec nesmí 3 roky po kanalizaci žádat o dotaci na komunikaci. Čas chci využít na projektování včetně příjezdové komunikace. Začnu na tom pracovat v příštím roce, aby to k roku 2025 bylo připraveno. Pokud se povedou sehnat peníze na odvodnění, tak se provede odvodnění.
Místostarosta: Musíme nejprve vyřešit záchytnou nádrž pro vodu z vaší ulice. Díry v cestě spravíme, materiál už máme připravený.
Občan B: Zasypání děr nevydrží, odráží se to na pneumatikách nebo se to drtí, je tam silný provoz – jezdí tam obyvatelé, zákazníci, dodavatelé. Popeláři – za velkými auty je velký prach. Řidiči nejezdí ohleduplně.
Místostarosta navrhuje novou technologii: Některé díry vymést a dát tam emulzi a tekutej asfalt.
Občan: V minulosti při zametání to vůz projel jen v prostředku, nejel po kraji.
Starosta: Tentokrát se to zamete i po stranách.
Roman Hanus pořizuje zvukový záznam z veřejného zasedání.
Občan navrhuje, aby se dělal oficiální záznam z jednání, jako v jiných obcích.
Pan Kroupa: Souhlasí
Občan: Připravuju v Česaně schůzku se zástupci města: Budeme řešit cyklostezku – Greenway do Debře. Zkusil bych Vás k tomu pozvat.
Občan: Přejezd u Debře je to tam nebezpečné, sice není v našem katastru, že by se tam udělalo značení, chodníček.
Občan: Uvažuje se o umístění informačního radaru, co měří rychlost?
Starosta obce: Zkusím na tom zapracovat.
Starosta: Kde by měl být? Ve Stodolní, příjezdy do vesnice,..
Občan: To já už nechám na vás.
Občan: Neplánuje se od Fišerů do Stodolní nějaký chodníček?
Starosta: My se na to mrkneme a něco připravíme.
Zastupitelé za Společně pro Hrdlořezy se zúčastní velikonoční dílny s ukázkou pletení pomlázek.
Roman Hanus: Místní akční skupina Dolní Pojizeří, jejíž jsme členem, vypsala dotační výzvu Kapsa Dolního Pojizeří, jako obec se může zúčastnit, společně s ostatními zastupiteli jsme připravili kompletní návrh celého dotačního projektu Vánoční rozsvícení stromu na návsi, který tady teď předáváme panu starostovi a Vám, aby se rozhodlo, zda se to odešle nebo ne. Jsou tam navržené položky – materiál na akci (cín, schránka na Ježíškovu poštu, …), výpůjčka hudební aparatury, doprava. Datum odevzdání je nejpozději do 31.3.
Roman Hanus: Z pověření starosty sboru a vedení hasičů předáváme starostovi obce návrh darovací smlouvy na opravu sportovní hasičské stříkačky. Jedná se o dar hasičského sboru obci ve výši 68 610 Kč. Je to stejný princip jako když se kupovalo nové hasičské auto. Tato cesta je proto, protože stroj využívají členové SDH, ale samotný stroj je v majetku obce. Do týdne od podpisu smlouvy ze strany obce by finanční prostředky byly na běžném účtu obce.